Hemsidan Publikationer Den grundläggande utbildningens framtid – riksomfattande mål och timfördelning

Den grundläggande utbildningens framtid – riksomfattande mål och timfördelning

tiivistelmä / sammandrag / summary
Tillbaka
  • Publikationens namn
  • Den grundläggande utbildningens framtid – riksomfattande mål och timfördelning 
  • Författare
  •  
  • Arbetsgrupp
  •  
  • Publikationsserie
  • Undervisnings- och kulturministeriets arbetsgruppspromemorior och utredningar 2012:6 
  • Publicerad
  • 24-02-2012 
  • Sidoantal
  • 59 
  • ISBN
  • 978-952-263-129-9 (PDF) 
  • ISSN
  • ISSN-L 1799-0327, 1799-0335 (Online) 
  • Språk
  • finska 
  • Beställningar
  • Utgivare
  • Undervisnings- och kulturministeriet 
på finska (1128 kb)

Sammandrag

Arbetsgruppen har berett ett förslag på de allmänna nationella målen för den utbildning som avses i lagen om grundläggande utbildning. Arbetsgruppen har också enligt regeringsprogrammet berett förslag på timfördelningen inom den grundläggande utbildningen för att stärka undervisningen i konst- och färdighetsämnen, gymnastik samt samhällsfostran och etisk fostran, liksom miljöfostrans ställning och samarbetet mellan läroämnena samt för att göra språkprogrammen mångsidigare.

Det föreslås att antalet timmar i modersmål och litteratur ökas, eftersom inlärningsresultaten vad gäller modersmål och litteratur både håller på att sjunka och differentieras. Det timantal som reserverats för undervisning i matematik bevaras på samma nivå som i nuläget.

Det föreslås att timantalet för konst- och färdighetsämnen och särskilt då undervisning som är gemensam för alla ökas till fem årsveckotimmar. Förslaget gör det möjligt att ordna betonad undervisning i konst- och färdighetsämnen och ger en bättre tillgång än tidigare till behöriga lärare.

Det föreslås att antalet årsveckotimmar för historia och samhällslära ökas med en årsveckotimme. Den nya årsveckotimmen skulle användas till samhällslära, samtidigt som studierna i samhällslära tidigareläggs så att de inleds i årskurs 5–6 i den grundläggande utbildningen. Med förslaget stärker man inlärningen och undervisningen i samhällelig påverkan och samhälleligt deltagande samt fördjupar bland annat undervisningen i ekonomikunskap. Undervisning i miljökunskap föreslås på årskurserna 1–6 i den grundläggande utbildningen vara en integrerad ämnesgrupp sammansatt av biologi, geografi, fysik, kemi och hälsokunskap. Undervisningen omfattar dessutom principerna för en hållbar utveckling. På årskurserna 7–9 i den grundläggande utbildningen ges undervisningen på samma sätt som för närvarande som skilda läroämnen.

Det skulle reserveras en årsveckotimme för genomförandet av ämneshelheterna i årskurserna 7–9. Med förslaget blir fostran mera enhetlig och samarbetet mellan olika ämnen ökar, så att man med undervisningen har bättre möjligheter än i nuläget att reagera på aktuella utmaningar för undervisningen, så som utmaningar inom livskompetens, umgängesfostran, demokratifostran, företagsfostran, internationalism och hållbar utveckling. Samtidigt blir det i större utsträckning än i nuläget möjligt att till exempel använda dramametoder i undervisningen. Språkprogrammen blir mera mångsidiga genom att styra det riktade statsunderstödet för ordnande av undervisning i A2-språket och B2-språket. Det föreslås inga förändringar i den undervisning av A1- och B1-språken som är gemensam för alla. Tack vare förslaget blir valmöjligheterna större, eftersom extraordinarie studier i ett annat A2- eller B2-språk än finska, svenska och engelska inte på samma sätt som för tillfället tar upp den största delen av timmarna för de valbara ämnena. Det föreslås att övergångsskeden för olika läroämnen förenhetligas för att garantera en tillräcklig nationell enhetlighet och för att göra ordnandet av undervisningen, arbetet med läroplanen och elevbedömningen klarare.

En jämnare fördelning av den tid som används för undervisning i de olika läroämnena mellan de olika årskurserna i den grundläggande utbildningen stöder en inlärning och fostran som följer elevens ålders- och utvecklingsfaser. Ändringarna genomförs inom ramarna för det nuvarande antalet årsveckotimmar. Arbetsgruppen föreslår inte att nya läroämnen ska inkluderas i den grundläggande utbildningen och inte heller att kommunerna eller andra aktörer som ordnar undervisningen får nya eller mera omfattande uppgifter.

Hemsidan Publikationer Den grundläggande utbildningens framtid – riksomfattande mål och timfördelning